Astianpesukoneemme (AEG 60860, n. 5 vuotta vanha) alkoi marraskuun lopulla ilmoittaa tulvajärjestelmän kytkeytymisestä päälle kesken huuhteluvaiheen ja tyssäsi etenemisensä siihen. Tulva ja astianpesukone ei kuullosta hyvältä yhdistelmältä. Ei muuta kuin huoltomies paikalle. Hän ihmetteli, tutki ja löysikin koneen pohjalta vähän vettä väärästä paikkaa - puhdasta vettä. Syyksi hän epäili, että käyttämäni pesuainenappulat tuottaisivat liikaa vaahtoa, joka estäisi tuloveden pääsyn koneeseen riittävän nopeasti (????). Pitäisi käyttää jauhemaista pesuainetta, sillä sitä voi annosteltua pienemmän määrän.
Kone taisi tämän huoltokäynnin jälkeen pestä kaksi koneellista (nappulalla ja jauheella), kun sama virheilmoitus tuli jälleen. Nyt sitten kun yritettiin uudelleen käynnistystä, niin ilmoitti vielä virhettä tulovedessä. Ei kun taas soitto huoltoon. Tämän jälkeen liikeestä annettiin korjausarvioi, paljonko korjaus tulisi maksamaan. Vakuutusyhtiön mielestä sen verran kohtuullisesti, että se kannattaisi korjata. Osat tilaukseen ja korjaus (tähän väliin mahtuivat jo sitten joulunpyhät ja uusivuosi). Ja eikun ensimmäinen pesu korjauksen jälkeeen vuoden ensimmäisenä päivänä ja sama vikailmoitus. Tässä vaiheessa pääsi oikeesti jo itku turhautumisesta, eikö tuota rakkinetta saada ikinä kuntoon.
Nyt sitten kone haettiin huoltoliikkeeseen tarkempiin tutkimuksiin. Tuomioksi tuli (ajan perästä tietysti), että jokin sauma vuotaa - ei voida korjata. Että se siitä koneesta. Tämän jälkeen jälleen muutama puhelu vakuutusyhtiön kanssa, mites nyt edetään. Lopputuloksena on nyt kuitenkin, että meillä on vihdoin taas astianpesukone, upouusi (AEG F77009M0P), joka tuli tuotevaihtotakuuna viimeinkin. Kone muuten tuli sairaslomani viimeisenä päivänä :-) .
Tarkemmin en uutta konetta vielä voi arvostella, mutta nyt ainakin näkee minne astiansa laitaa - koneessa on jopa sisävalokin.
Mitä tästä opimme:
- Ensinnäkin, on hyvä olla tarpeeksi laaja kotivakuutus. Vaikka aikaa ja hermoja kului, rahaa meni kuitenkin vain vakuutuksen omavastuun ja puheluiden verran. Meillä ainakin korvaukset tulivat varsin sutjakasti (jopa niin nopeasti, korjausarvion summa tuli ennen tilille kuin kone oli edes korjattu ja saati, että lopullinen lasku tullut)
- Keittiösuunnittelussa kannattaa edelleen huomioida, että vaikka kuinka on astianpesukone, on syytä olla kohtuullinen mahdollisuus käsitiskiin pidemmäksikin aikaa. (Katselin vaan saikkuni aikana jotain keittiösuunnitelmaa, johon astianpesukoneeseen vedoten oli suunniteltu vain hyvin pieni huuhteluallas).
- Ja hyvä ystävä, joka muistuttaa vakuutusyhtiön korvausmahdollisuudesta - tämä kun ei aina tule mieleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos jo etukäteen palautteestasi!