sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Topseilvellinki (luumu-rusinakiisseli)

Jokunen viikko sitten viikonlopun iltapäivälehdessä näin tämän reseptin. Kyllä minä väskynäsoppaa olen tehnyt ja rusinakeittoa, mutta topseilvellinki oli nimenä aivan uusi minulle. Ei muuta kuin resepti talteen kokeilua odottamaan ja tässä sitä nyt sitten on.



Googlauksen seurauksena olen myös viisastunut, että topseilvellinki on raumalainen perinneherkku ja merimiesten suosima ruoka. Luumu-rusinasoppa sisältää myös ohra- tai riisiryynejä.

1 l vettä
0,5 dl sokeria
2 dl kuivattuja luumuja
0,5 dl etikkaa (vadelmabalsamicoa)
ripaus suolaa
0,5 dl fariinisokeria
1 dl rusinoita
0,5 dl puuroriisiä
1 rkl perunajauhoja

Sekoita vesi ja sokeri ja liota siinä luumuja pari tuntia. Laita seos kiehumaan ja lisää etikka, suola ja fariinisokeri. Keitä tovi ja lisää rusinat ja riisi. Keitä kunnes riisi on kypsää.
Sekoita perunajauhoja tilkkaan kylmää vettä ja vatkaa seos vellinkiin. Tarjoa pannarin kera.

Emännän kommentti:
Olipas namia. Makeaa, mutta minulla taisi olla hiukkasen liikaa fariinisokeria, kun oli sellainen pussinpohjalla jämähtänyt klöntti, jonka kuvittelin olevan n. vajaa desi. Tuo balsamico antoi mielenkiintoisen hyvän jälkipotkun makuun. Luulen vahvasti, että tätä tehdään meillä uudestaankin. Jäätelön kanssa tämä sopisi kanssa tosi hyvin.

1 kommentti:

Kiitos jo etukäteen palautteestasi!